کنتورهای هوشمند آب
کنتورهای هوشمند آب
مطالب آموزشی ۳ شهریور ۱۴۰۲

بر اساس پلت فرم جهانی تویا و راه حل های هوشمند، سازندگان کنتور آب می توانند کنتورهای آب سنتی را به کنتورهای هوشمند ارتقا دهند. کنتورهای هوشمند آب با استفاده از یک برنامه، اندازه گیری جریان، کنترل از راه دور و هشدار، کنترل ساده را امکان پذیر می کند.درادامه به بررسی امکانات این کنتورها میپردازیم.

۱) در خانه‌های اجاره‌ای، اندازه‌گیری مصرف آب در اتاق‌های مستقل به طور جداگانه یک روش معمول است. این تضمین می کند که قبوض آب به طور منطقی بین مستاجرین تقسیم می شود که باعث بروزمشکلاتی میشود که در این معرفی قصد داریم مشکلات و راه حل هارا مطرح کنیم.

الف)وجودسختی های فراوان درمشاهده میزان مصرف آب:

در بیشتر موارد، کنتورهای آب در ساختمان در یک محوطه جداگانه مانند کابینت کنتور آب در نزدیکی معابر یا یک اتاقک زیرزمینی نصب می شوند. در نتیجه مستاجران نمی توانند به راحتی مصرف واقعی آب خود را بررسی کنند. با راهکارهای هوشمند تویا، مستاجرین می توانند با استفاده از اپلیکیشن، مصرف آب خود را بررسی کنند.

ب)عدم وجود هشدار درصورت خرابکاری هوشمند:

کنتورهای آب سنتی در صورت دستکاری، هشدار تولید نمی کنند. کنتورهای هوشمند آب نه تنها موارد استثنایی مانند برچیدن کنتور، تداخل مغناطیسی و قرائت غیرعادی را شناسایی می کنند، بلکه بلافاصله هشدارها را فعال و گزارش می کنند.

ج)عدم پشتیبانی از پیش پرداخت:

کنتورهای آب سنتی از پیش پرداخت پشتیبانی نمی کنند. با راه حل های کنتور آب هوشمندتویابرای پشتیبانی از عملکرد پیش پرداخت ، مستاجرین می توانند مانده حساب های خود را بررسی کنند و وجوه را از قبل اضافه کنند، که به کاهش بار اداری مالکان کمک می کند.

۲) کنتورهای هوشمند آب و کنتور برق به طور مستقل در هر اتاق برای اندازه گیری مصرف برق و آب تعبیه شده است. به این ترتیب، مدیران آپارتمان می توانند به راحتی نرخ برق و آب را در هر اتاق تعیین و شارژ کنند، به طور منظم سوابق خواندن کنتور را آپلود کنند و از راه دور وضعیت کنتور را نظارت کنند. مستاجرین می‌توانند مصرف انرژی و منابع را در پنل برنامه بررسی کنند و از طریق پرداخت‌های موبایلی به حساب‌های خود وجوه اضافه کنند واما مشکلاتی که بروزپیدا میکنند عبارت انداز:

الف) حجم کار سنگین برای خواندن دستی کنتور:

به دلیل فرآیند خسته کننده خواندن دستی کنتور، داده ها را نمی توان به موقع به روز کرد. کنتورهای هوشمند از ارتباطات راه دور پشتیبانی می کنند. داده های مصرف را می توان به راحتی گزارش، جمع آوری، ذخیره و بررسی کرد.

ب) معوقات در پرداخت مبلغ آب مصرف شده:

مستاجرین ممکن است به دلایل مختلف در پرداخت به موقع آب کوتاهی کنند. کنتورهای هوشمند مستاجران را قادر می سازد تا خدمات آب  خود را از قبل پرداخت کنند.

ج)عدم وجود هشداردرصورت نشتی یاخرابی لوله:

کنتورهای آب سنتی نمی توانند در صورت بروز شرایط غیرعادی مانند قطع نشدن شیرها و نشت طولانی مدت خط لوله، هشدار را به موقع گزارش کنند. در مقابل، کنتورهای هوشمند آب می توانند بلافاصله گزارش دهند و یک هشدار را به طرف مربوطه ارسال کنند.